۱۳۹۱ تیر ۱۷, شنبه

برخورد پیامبر و ائمه با غلو و وضعیت جامعه ما

پیامبر خدا(ص) می فرماید:
«ایاکم و الغلو فی الدین فانما هلک من کان قبلکم بالغلو فی الدین؛ از غلو و زیاده روی در امر دین بپرهیزید چرا که پیشینیان با همین غلو در امر دین به هلاکت رسیدند» (نهج الفصاحة، هاشم صالحی، ص435).
آن حضرت همچنین می فرماید: «دو دسته اند که شفاعت من به آنان نمی رسد: فرمانروای سرکش و ستمگر و کسی که در دین غلو ورزد» (قرب الاسناد، ص64، ح204).
هدف دین رستگاری انسان است و از این دو روایت شریف بر می آید که غلو مانع رستگاری انسان است. اما پرسش مهم این است که غلو چه نقشی در دینداری ایفا می کند که باعث ناکارآمدی دین در رستگاری انسان می گردد؟ پاسخ این است که نجات و رستگاری تنها و تنها در گرو تسلیم بودن در مقابل حق و حقیقت و گردن نهادن به آن است. پیام اصلی دین و گوهر و روح دین دعوت به  حق پرستی است. دین در پی آن است که انسان ها را به بازگشت به فطرت انسان که همان حق پرستی است دعوت کند و آنان را به تامل و تفکر در خویشتن خویش و نیز عالم بیرون از خود فرا بخواند تا مصادیق حق را بشناسند و به آن ها گردن نهند.
اما غلو درست نقشی عکس این ایفا می کند. بالا بردن بی جای انسان ها تنها انحراف از حق نیست بلکه باعث می شود که انسان ها کور و کر گردند و تامل و تفکر نکنند و چشم و گوش بسته خود را تسلیم انسانی مانند خود کنند. پیام دین برای یکایک انسان ها تامل و تفکر و مطالعه همه چیز برای شناخت مصادیق حق است. اما کسی که غلو می کند انسانی را در جایگاهی قرار می دهد که آنچنان بالا و دور از دسترس انسان می گردد که دیگر موضوع مورد مطالعه و تحقیق نیست. هنگامی که یک انسان معمولی معصوم می گردد، تحقیق و تفحص برای یافتن خطاهای احتمالی او بی معنا و بی موضوع می شود. همه کارها و سخنان او به صورت پیشینی درست و صحیح می گردد. این امر باعث می شود که انسان ها تسلیم و سرسپرده بی چون وچرای انسانی مانند خود گردند و این قطعا مساوی با باطل پرستی است. حق پرستی تنها با چشم و گوش باز و تامل و تفکر عمیق و مطالعه و بررسی دقیق هرکس و هر چیز ممکن است، چرا که مقدمه حتمی حق پرستی شناخت درست مصادیق حق و حقیقت است. اما این هیچ سنخیتی با غلو ندارد و در واقع غلو به روشنی و وضوح مانع آن است.
امام صادق(ع) به روشنی و با تاکید این نکته را بیان می فرماید: به هوش باشید که غالیان جوانان شما را فاسد نکنند، زیرا غالیان بدترین خلق خدا هستند. عظمت خدا را پایین می آورند و برای بندگان خدا ادعای ربوبیت می کنند. به خدا قسم که غالیان از کفار و مشرکان بدترند. غلو کننده به سوی ما بر می گردد، ولی ما او را نمی پذیریم، اما تفریط کننده به ما می پیوندد و ما او را می پذیریم. از آن حضرت پرسیده شد که علت چیست؟ فرمود: چون غلو کننده به ترک وظایف دینی عادت کرده و نمی تواند از عادت خود دست بردارد و به طاعت خداوند روی آورد، اما تفریط کننده وقتی حقیقت را بشناسد، به عبادات عمل می کند و از خدا فرمان می برد (امالی الطوسی، ص650، ح1349).
مطابق این سخن غلو مانع تسلیم شدن به حق و حقیقت است و همین باعث می شود که غلو کننده بدترین خلق خدا شود و از نجات و رستگاری دور گردد. این سخنان درباره ربوبیت دادن به انسان ها بود، اما توجه داشته باشیم که مطابق آیات قرآنی لازم نیست برای غلو و الوهیت دادن رسما کسی خدا خوانده شود؛ بلکه همین که انسانی در موضع و جایگاهی قرار داده شود که مورد اطاعت محض و بی چون و چرا قرار گیرد همین الوهیت دادن و ربوبیت دادن است (توبه/31).
این نوع از غلو بسیار رایج است و در ادیان پیش از اسلام وجود داشته است و این آن چیزی است که بدترین صورت آن را در جامعه خود شاهد هستیم. امروز شاهد آن هستیم که کسانی کرامات عجیب و غریب برای کسانی قائل می شوند و ارتباطاتی عجیب با ماوراء نقل می کنند. سخن از ملاقات مکرر با امام زمان مطرح می شود؛ سخن از عصمت افراد مطرح می شود؛ سخن در این باره مطرح می شود که در آسمان و زمین کسی مانند فلان شخصیت وجود ندارد؛ اشخاص عادی با انبیا و ائمه اطهار مقایسه می شوند و ....
به هر حال این وضعیت جامعه دینی ماست و عجیب آن است که عالمان دین در رابطه با این سخنان غلو آمیز سکوت کرده اند و یا اینکه وظیفه دینی خود را آن گونه که باید انجام نمی دهند.
اما مشی و روش پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) به گونه ای دیگر بوده است. آنان به شدت تمام با این امر مبارزه می کرده اند و هرگز سکوت نمی کرده اند. آنان غالیان را طرد می کرده اند. پیامبر خدا(ص) می فرماید: «مرا از حق خودم و (حدی که دارم) بالاتر نبرید؛ خداوند متعال مرا، پیش از آنکه پیامبر کند، بنده قرار داد» (نوادر راوندی، ص16، به نقل از گزیده میزان الحکمه، ص595). امام علی(ع) می فرماید: «از غلو کردن درباره ما بپرهیزید و ما را بندگان خدا بدانید» (الخصال، ص614).
ابوبصیر به امام صادق(ع) عرض می کند که کسانی درباره شما چیز هایی می گویند. امام فرمود: چه می گویند؟ عرض کرد: می گویند امام تعداد قطرات باران و شمار ستارگان و برگ های درختان و وزن آنچه در دریاهاست و اندازه خاک های زمین را می داند. امام (ع) دست خود را به سمت آسمان بلند کرد و فرمود: سبحان الله، سبحان الله، نه به خدا قسم، اینها را کسی جز خدا نمی داند (بحار الانوار، ج25، ص294).

۶ نظر:

  1. با سلام
    سخن اول خدمت آقاي سليماني که ظاهراً روحاني هستند و مدعي دفاع از آرمان و اندیشه دینی در عرصه مطالعات آکادمیک و در مدارس علمیه و دانشگاه ها را دارند:
    براي هدايت شما دعاي خير دارم و اميدوارم از راه مکري به آن وارد شده‌ايد دست برداريد و اسلام را آن گونه که بايد و شايد تبليغ کنيد نه آن گونه که خود خواسته‌ايد و انشاءالله که غرض و مرضي نداشته باشيد. در هرصورت براي شما طلب استغفار و هدايت دارم که شايد فردا روزي نباشد که برگرديد و کساني را که با کلام خويش گمراه نموده ايد به راه حق بازگردانيد.
    راستي حاج آقا با چه فيلتر شكني سايتتون كه در ايران هست رو آپديت ميكنيد؟!!

    و اما سخن دوم به کساني که نوشته هاي اين مثلا روحاني نما را مطالعه ميکنند يک پيام دارم:
    1- صحبتهاي ايشون رو با بزرگان دلسوخته ديني چک کنيد تا به راحتي در باتلاقي که بصورت درياچه زيبا تزئين شده فرو نرويد
    2- الزاما نوشتن حديث و سند زدن معني بر صحت و صدق کلام و نيت نويسنده نيست و ايشون سابقه طولاني در سوءاستفاده از احاديث دارند و الحق بايد بهشون گفت داراي نکراي خوبي هستند!!! خودشون فهميدند وقتي ميگم نکرا يعني چي!!! دوستاني که نميدونن توصيه مي‌کنم باب عقل يا همون باب اول جلد اول اصول کافي رو مطالعه کنن.
    3- عزيزان از روحاني نماهايي که دين را ملعبه دست و رسيدن به اميال خودشون قرار دادند پرهيز کنند و مسلما نسبت به کلامشون دقت داشته باشند بسياري از اين افراد ويروسهاي ديني هستند که در صورت ورود به بدن ضعيف بعضي مسلمين سبب مرگ ديني يا تضعيف شديد ديني اونها ميشن.
    4- توصيه مي‌کنم باب علم و ابواب مرتبط با ائمه در جلد اول اصول کافي را مطالعه نماييد.
    5- آخر کلام آنکه از خواندن تعقيبات نماز غافل نشين به ويژه تعقيب زير که از امام صادق عليه‌السلام است و مداومت به خواندن آن سبب خواهد شد گرفتار تله اين روحاني نماها نشويد:
    بسم الله الرحمن الرحيم
    اللهم اني أسألک بحق محمد و آل محمد عليک صل علی محمد و آل محمد، و اجعل النور في بصري و البصيرة في ديني و اليقين في قلبي و الاخلاص في عملي و السلامة في نفسي و السعة في رزقي و الشکر لک أبدا ما أبقيتني.

    والسلام علی من اتبع الهدی

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. با سلام
      لطفا مستدل تر و مستند تر مطلب خود را بیان بفرمایید و روشن کنید به کدام قسمت مطلب و با استناد به کدام ایه قران و یا حدیث انتقاد علمی دارید. به بیان ساده تر ' احتجاج ' بفرمایید .

      حذف
    2. احسنت بر شما ناشناس ما و آشنای دفاع از مقام معصومین
      خداوند قلم شما را در دفاع از راه اهلبیت روان دارد تا به آرزویتان در رکاب مولا برسید
      ناشناسی دیگر

      حذف
  2. متاسفانه ، دین داری ما در این زمانه به شدت تحت تاثیر ظواهر و مشتی الفاظ قرار گرفته است و عده ای تازه به دین رسیده ، به راحتی به خود اجازه میدهند شخصیتهای برجسته ای که سالها در راه حمایت از دین و آرمان حقیقت پرستی قلم زده و مرارتها تحمل نموده اند را با الفاظی تهی و پوچ که بیشتر شبیه وصف از خودشان است ، مورد خطاب قرار دهند و تصور میکنند با این سخنان ، چهره حقیقت مخدوش میشود .
    سالهاست که هر که از مادرش قهر فرموده ، علم دین داری و حق پرستی به دست گرفته است و در کوچه و بازار فریاد انا الحق سر میدهد و در این میان از همه جالب تر این است که این گروه ، مردم را به شدت احمق فرض فرموده اند و تصور میکنند میتوانند با توهین و تحقیر ، عده ای را تخریب کنند .
    خوشبختانه پروژه در جهل گذاشتن مردم و حکومت بر جاهلان به پایان رسیده است و امروزه ، هر انسان آزاده ای ندای حق و حقیقت را با گوش جان درک مینماید و لفاظی های مشتی تازه به دین رسیده ، پرده بر حقیقت نخواهد کشید .
    به قول شاعر :
    سنگ در برکه می اندازند و میپندارند ، با همین سنگ زدن ماه به هم میریزد ...........

    پاسخحذف
  3. بسم الله الرحمن الرحیم

    حدیث امیر المومنین در نورانیت (ترجمه حدیث از کتاب مصباح الهدی )

    ای اباذر بدان که من بنده خدای عزوجل ام و خلیفه اویم ما را به مثابه خدایان قرار ندهید و دیگر جز این هر چه میخواهید در فضیلت ما بگوییدکه هر چه تلاش کنید به کنه حقیقت ما نمی رسید که خداوند ما را بزرگتر و عظیم تر از آنچه که خود وصف مینماید و آنچه من توصیف میکنم یا به دل هر یک از شما خطور میکند عطا نموده است پس آنگاه که ما را اینگونه شناختید مومن می باشید .
    متن کامل حدیث :
    http://harfhayekhodemani.blogfa.com/post-39.aspx

    جناب سلیمانی بترسید از خدا و حیا کند از لباسی که به تن کرده اید

    پاسخحذف
  4. با سلام
    يادمه دكتر سروش هم كه با نظام چپ افتاد براي حذف ولايت فقيه و به تبع اون علماي نظام اومد ول امام زمان رو كوبيد بعد كل شيعه رو حذف كرد در نهايت كار به قرآن هم كشيد! اين آقاي سليماني هم به سبب اختلاف سياسي كه با نظام دارن و مشكلاتشون از سر قضيه انتخابات و طرفداري از مهندس موسوي افتادن تو مسيري كه سالها پيش سروش طي كرد و ديديم كه به كجا كشيد. سروش با اون قلم و سابقه و سواد آخرش اين شد ديگه ايشون كه جاي خود داره!
    نگارشهاي قبلي ايشون در باب ارتداد و شاهين نجفي و ديگر موارد رو هم وقتي ميخونين عملا به اين نتيجه ميرسين كه اين بنده خدا به حب علي قلم نميزنه بلكه به بغض سيدعلي داره مولا علي رو ميكوبه!
    براي دوستاني كه طالب كسب علم هستند و فرصت مطالعه ندارند توصيه ميكنم سلسله سخنرانيهاي آقاي دكتر اسدي گرمارودي حفظه الله تعالی را بشنوند كه از مستند ترين و مستدل ترين سخنرانيهاي عصر حاضر در علوم اسلامي است.
    انشاءالله شقاف همگي از كينه و بغضهاي غلط پاك بشه تا بتوانند نور را به قلب و فؤاد خويش بتابانند.

    والسلام علی من اتبع الهدی

    پاسخحذف