۱۳۸۹ شهریور ۲۲, دوشنبه

جهالت جسارت به قرآن

در اخبار آمد كه در سالروز حمله به برجهاي دوقلوي آمريكا، برخي در مناطق مختلف اين كشور به قرآن مجيد جسارت كردند و نيز چند روز قبل از آن كشيش يك كليسا، كه تنها تعداد معدودي عضو دارد، تهديد كرد كه در اين روز قرآن سوزي مي كند. در اين باره چند نكته شايان توجه است:
1- شاخه پروتستان مسيحي در واقع بر يك شعار سلبي متكي است و نه شعار ايجابي. بنابراين برخلاف كليساي كاتوليك، يك فرقه مشخص نيست و گروههاي بسيار متعدد و متفرقي ، كه گاهي كمترين اشتراك را با هم دارند، خود را پروتستان مي خوانند. در آمريكا، كه اكثريت مسيحيان آن پروتستان هستند، تعداد بسيار زيادي از اين گروهها، كه هر يك از آنها خود را يك كليسا مي نامد، وجود دارد. به گفته نويسنده اي مسيحي تعداد اين گروهها را در آمريكا نمي توان سرشماري كرد. چرا كه در مدت سرشماري تعدادي از آنها از بين رفته و تعدادي جديد به وجود مي آيد(ر. ك. دانستن، جي. لسلي، آيين پروتستان، ترجمه عبدالرحيم سليماني، مقدمه نويسنده). اين گروه ها عموما تعداد بسيار اندكي عضو دارند و بنابراين جايگاهي در جهان مسيحيت ندارند.
2-اعمالي اينگونه، به هيچ وجه با تعاليم مسيحي و متون مقدس آن سازگاري ندارد. كسي كه فقط موعظه عيسي بر روي كوه (انجيل متي، باب هاي چهارم تا هفتم) را خوانده و به آن معتقد باشد هرگز دست به چنين عمل شنيعي نمي زند. به همين جهت مسيحيان جهان اين عمل را محكوم كرده و مي كنند و در خبرها آمده بود كه واتيكان سخنان آن كشيش را محكوم كرده است. بنابراين، چنين اعمالي را نبايد به مسيحيت يا مسيحيان نسبت داد. بلكه عده اي جاهل كه حتي از دين خود خبر ندارند به چنين اعمالي دست زده اند. كما اينكه ما درباره گروه افراطي طالبان و اعمال غير اسلامي آنان همين نظر را داريم و اعمال و سخنان آنان را كج فهمي و بد فهمي از اسلام مي دانيم.
3-چنين اعمالي با اينكه بسيار ناپسند است، اما نبايد زياد بزرگ و مهم جلوه داده شود. در جهان غرب و بسياري از كشورها تعريفي كه از آزادي مي شود چنين اعمالي را اجازه مي دهد و بنابراين سخن گفتن از اينكه چرا پليس دخالت نكرده يا چرا جلو اين كارها گرفته نشده، چندان دقيق نيست. البته به نظر اين جانب كاملا بجاست كه اهانت به مقدسات ميليونها نفر انسان ممنوع باشد و پيگرد قانوني داشته باشد. اما فعلا در جهان غرب تعريفي ديگر از آزادي وجود دارد. بنابراين مناسب نیست كه وجه سياسي اين حادثه برجسته شود، چرا كه سياستمداران جهان، از جمله سياستمداران آمريكا اين اعمال را محكوم كرده اند. و همچنین نباید وجه ديني آن برجسته شود، چرا كه ارباب اديان، از جمله واتيكان آن را محكوم كرده اند.
4-قرآن مجيد اهانت به مقدسات ديگر اديان را اجازه نمي دهد(ر.ك. انعام/108). مطابق منطق قرآن اگر كسي به مقدسات ديگر اديان اهانت كند اين امر باعث مي شود كه به مقدسات خود او هم اهانت شود. البته بگذريم از اينكه ما مسلمانان مجاز به توهين به متون عهد قديم و عهد جديد ، كه اكنون در دسترس هستند، نيستيم و قرآن مجيد همين متون را، به تعبير مرحوم علامه طباطبايي، في الجمله تصديق كرده است(براي نمونه، ر.ك. الميزان، ج۵، ذيل آيه 43 از سوره مائده).
5-با اينكه اين اعمال فوق العاده ناپسند است و باعث شده است احساسات مسلمانان به شدت جريحه دار شود با اين حال اعمالي نسنجيده و افراطي و شعارهاي افراطي درباره انتقام، به سود اسلام و مسلمانان نيست. به نظر مي رسد كه در عين نشان دادن حساسيت، برخورد منطقي و خويشتن دارانه مناسب باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر